Programma 9. Veilige omgeving
1. Wat willen we bereiken?
Vanuit dit programma werken we aan zo veilig mogelijke wijken en kernen in Oss en zetten we in op een veilig buitengebied. Veiligheid is ván iedereen en vóór iedereen. Het op peil houden van de veiligheid en veiligheidsbeleving moeten we samen met de Osse inwoners doen. Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid. We richten onze inzet op de zaken die we als gemeente kunnen beïnvloeden en hebben daarbij vaak een proces of beleidsmatige rol. Daarnaast kennen we een zelfstandige rol, daar waar het gaat om het inzetten van bestuursmaatregelen om de openbare orde te handhaven en ondermijning tegen te gaan. Samen integraal werken vanuit verschillende rollen maar wel als één overheid door alle domeinen heen is het doel.
Binnen veiligheid hanteren we vijf veiligheidsvelden: veilige leef- en woonomgeving, bedrijvigheid en veiligheid, jeugd en veiligheid, fysieke veiligheid en integriteit en veiligheid (ondermijning). Binnen de velden stellen we prioriteiten. Alle velden pakken we integraal samen met onze partners aan. De verbinding tussen zorg en veiligheid loopt als een rode draad door de onderdelen heen. Ook als er openbare orde of veiligheidsincidenten zijn dan lossen we die zo goed als mogelijk op. COVID-19 heeft dan ook een zeer grote impact op de taken en capaciteit. Zo zetten we in op toezicht en handhaving op straat, zijn we zeer betrokken bij de veiligheidsregio, pakken we onze rol met betrekken tot evenementen, gaan we met ruimtelijke ordening inzetten op het terugdringen van ondermijning in het buitengebied en adviseren we en adviseren we bestuur over juridische handhaving of openbare ordeverstoringen.
2. Wat zijn de komende periode de belangrijkste speerpunten?
Ketengerichte aanpak bij langdurige ernstige woonoverlast
We zijn gestart met de implementatie van het Ave model (aanpak voorkomen escalatie) waarbij we complexe casuïstiek op een integrale en eenduidige manier oppakken en inzetten op de-escaleren. Komend jaar gebruiken we voor verdere implementatie en uitrol. Daarnaast zetten we continu in op ketengerichte aanpak bij problematiek die te maken heeft met woonoverlast. Dit door het actief betrekken van partners, procesregievoeren bij complexe casuïstiek met een zorg/veiligheidscomponent, het (indien nodig) opleggen van bestuurlijke maatregelen en inzetten van nazorg bij terugkerende ex-gedetineerden. Ook zetten we meer in op zichtbaarheid van toezicht en handhaving in het centrum, bijvoorbeeld door meer in te zetten op de drank en horecawet controles en meer toezicht en handhaving bij de recreatieterreinen in verband met overlast gevende zaken.
Aanpakken van ondermijning in het buitengebied
We starten om samen met de betrokken afdelingen een actieplan maken om het buitengebied weerbaar te maken tegen ondermijnende criminaliteit. Ook zetten we in op zichtbaarheid van handhaving in de openbare ruimte en afhankelijk van de signalen die we ontvangen en de interne informatiepositie willen we in 2021 en 2022 integrale controles met het MIT uitvoeren.
Terugdringen van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit
We passen een integrale, ketengerichte aanpak toe om jeugdoverlast tegen te gaan. Dit is een continu proces waarbij we samenwerken met interne en externe partners. Hierbij zitten we in op de vermindering van de overlast op straat en op de individuele jongere in de groep.
Zorgdragen dat de organisatie (veiligheidsregio) bij een ramp of crisis goed ingericht en voorbereid is
We participeren actief in de Veiligheidsregio. We hebben hier met name een rol in de Bevolkingszorg en communicatie. Daarnaast zijn in 2020 alle brandweerkazernes van de deelnemende gemeenten aan VRBN overgedragen. De nieuwbouw of renovatie van de kazerne Oss staat gepland in 2024. Wel maken we ons zorgen dat de landelijke ontwikkelingen op het gebied van taakdifferentiatie tussen vrijwilligers en beroepsmedewerkers bij de brandweer gaat leiden tot een tekort aan vrijwilligers. Teven kunnen de kosten omhoog gaan als het verplicht wordt om beroepskrachten op bepaalde zaken in te zetten.
Rondom de aanpak van COVID-19 werken we actief samen met de staf van de Veiligheidsregio. Zo leveren we momenteel een bijdrage qua capaciteit van juristen handhaving en toezicht. Ook het handhaven van de regels in de Osse gemeente legt een groot beslag op de capaciteit. Denk hierbij aan het creëren van een zo veilig mogelijke samenleving door het naleven van de COVID-maatregelen middels toezicht, handhaving, beantwoorden verzoeken, implementatie noodverordeningen, et cetera.
Het zoveel mogelijk stoppen en voorkomen van ondermijnende criminaliteit
Samen met partners van de Taskforce Brabant-Zeeland en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) werken we aan signalen en casuïstiek over ondermijnende criminaliteit. In 2021 leggen we – op lokaal niveau - de focus op locatiegerichte aanpak. Drugscriminaliteit, onverklaarbaar bezit, witwassen en afpakken zijn bij de locatiegerichte aanpak de basis. Voor de gemeente Oss geldt dat we aan de slag gaan met het maken van een actieplan om het buitengebied weerbaar te maken tegen ondermijning, vanuit de aanpak ondermijning participeren we integraal in o.a. de wijkaanpak van Schadewijk. Door het zichtbaar uitvoeren van acties en interventies, door het Maasland Interventieteam (MIT) en partners trachten we het vertrouwen in de overheid bij de burgers te verbeteren. Verder implementeren we de Wet BIBOB (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) breder in de organisatie. Dit onder andere doordat er nu wettelijk meer mogelijkheden zijn om BIBOB toe te passen.
Een weerbare en integere organisatie
Het accent ligt nu vooral op het zorgen dat er een goede structuur in de organisatie ontstaat waardoor je beter datagedreven, signaalgestuurd, integraal kan werken op Veiligheid. Zodat de aanpak criminaliteit/fraude beter ingebed wordt: repressie, preventie en weerbaarheid in samenhang met elkaar. Tevens gaan we verder met het implementeren, borgen en/of door ontwikkelen van de onderwerpen: Veilig Publieke Taak en Protocol weerbare medewerker, Maasland Interventie Team en BIBOB.